Världens vackraste golfbanor

Vad som är så underbart med golf, förutom själva spelet, är att oavsett var du än reser i Sverige och i världen finns det nästan alltid en golfbana i närheten. Redaktionen på Svensk Golf har sammanstället en lista över Sveriges 25 vackraste golfhål. Även om listan gäller de vackraste golfhålen måste man anta att resten av golfbanan är minst lika fin. Det finns hela 454 klubbar i vårt avlånga land varav flera av dessa golfbanor har signaturhål. En del är naturligt utlagda medan andra skapats av modern teknik samt designats med fantasi och härlig golfkänsla.

Sveriges vackraste golfhål

Bro Hof Slott, Stadium Course, belägen vid Mälaren, hål 15. Denna golfbana var ett storslaget projek där Björn Örås fick möjligheten att förverkliga sin dröm med hjälp av arkitekten Robert Trent Jones. Hål 15 skapades för att bli både hänförande och minnesvärt.

Sand GC, utanför Jönköping, hål 12, är artificiellt skapad. Det här var ett intentsägade område med enbart sand som med modern teknik förvandlats till en vacker golfbana. Designers, greenkeepers och shapers fick helt klart utlopp för sin fantasi, konstnärlighet och sin kunskap. Golfbanan bjuder på bunkersystem samt höga kullar vilket är en unik design för Sverige. Denna design ses vanligtvis internationellt på golfbanor såsom Whistling Straits i Wisconsin. Hål 11 är inte likt något annat hål på svenska golfbanor.

Blomsterrabatter vid golfklubben och i din trädgård

Blomsterrabatter smyckar både golfklubbar och den egna trädgården. När vårens första blommor visar sig ingjuter dom glädje och visshet om att vintern är över och spelsäsongen är i sin början. Vad är härligare än att kunna njuta av vackra tulpaner och narcisser i trädgården. Men vårlökar måste planteras under hösten för att kunna blomma till våren. Du kan redan nu beställa dina lökar hos https://flo-rea.com/ som erbjuder ett fint urval av både tulpaner och narcisser. Hos Florea kan du välja bland flera vackra tulpaner som exempelvis Aveyron som är en dubbel tulpan (påminner om en pion) i rosa färg, Palmyra är också en dubbel tulpan som blommar tidigt och har en vacker mörk färg eller Copper Image som är en dubbelfylld tulpan och skiftar i färgerna rosa, orange, aprikos samt koppar. Men du kan också bland annat välja vackra Narcisser hos https://flo-rea.com/ som till exempel Bridal Crown med vackra dubbla blommor som avger en underbar doft. När du handlar hos Florea online får du snabb leverans, nöjd kundgaranti och 30 dagars öppet köp.

Världens vackraste golfbanor

Världen är full med vackra golfbanor men den bana som blev utsedd till den vackraste var Cape Kidnappers i Nya Zeeland. En amerikansk banarkitekt, Tom Doaks, skapade denna oerhört vackra bana som ofta ligger högt på golfspelares önskelista. Det här är en strategiskt intressant bana med otroligt vackra vyer, ett koncept som är svårslaget.

I vårt grannland Norge ligger Lofoten Golf Links som är belägen på svårtillgängliga Gimsöy. Här kan du spela golf hela dygnet under en fantastisk midnattssol. Det var norrmanen Frode Hov som såg till att hans dröm förverkligades med hjälp av arkitekten Jeremy Turner.