Posted on

Stärk kroppen inför golfturneringen

Som aktiv golfare är det viktigt att hålla kroppen i god form, dels för att undvika skador men också för att kunna bli bättre. Om du ska spela en golfturnering behöver du hitta ett bra träningsprogram där du tränar på banan med visualisering och övningar. Men du kan också stärka din uthållighet genom att träna andra sporter, som padel.

Hos https://padelnest.se/sv/ hittar du en stor mängd produkter som du kan behöva när du spelar padel. Du kan köpa racketar till damer, herrar och juniorer. Vilken modell som passar bäst för just dig beror på din individuella spelstil. Du kan också köpa bollar, tillbehör och väskor här.

Padel – en stärkande sport

Padel är en sorts blandning av squash och tennis, och sporten har under de senaste åren blivit allt mer populär bland svenskarna. Den är lätt att lära sig och social, samt passar de flesta. Padelbanan är tio gånger tjugo meter och omges av glasväggar som är tre meter höga. Glasväggarna är tillåtna att använda när du spelar. I mitten delas banan av med hjälp av ett nät och när du spelar är det en dubbel, det vill säga med fyra spelare. Taktiken inom padel skiljer sig en del från tennis, särskilt när det gäller serven. Många vill göra en riktigt hård serve, men då når de inte alltid fram till nätet. Direkt när du servat bör du gå på nät.

Det är sällan du blir skadad när du spelar padel, men det mest allvarliga är om ditt öga träffas av en boll. Även om detta sker brukar de flesta skador vara lindriga, med små inre blödningar. Detta innebär att det för det mesta inte kommer att krävas någon operation eller ingrepp på grund av skadan. När innebandyn introducerades ökade också ögonskadorna, vilket resulterade i att obligatoriska skyddsglasögon infördes som regel för matcher på junior- och barnnivå. Även vuxna fick starka rekommendationer att använda skyddsglasögon. Nu har denna rekommendation utvidgats till padelsporten.

Träna ditt golfspel

För att bli en bra puttare behöver du välja rätt linje för att starta bollen och läsa av greenen bra. Med mycket träning får du rätt basfärdigheter och kan skapa en bra fart på bollen. Som puttare bör du också vara offensiv och tålmodig, samtidigt som du accepterar att dina prestationer kommer att variera stort. Vissa dagar går det bra i golfspelet och andra sämre, men du bör inte låta detta påverka dig. Både amatörer och proffs är ofta dåliga på att göra uppförsputtar, samt gör för korta puttar när det är trögt som i motvind och när det är dagg på greenen. Då brukar alla putta för kort, oavsett spelnivå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.