Golf i världen – hur har den förändrats?

Att alla moderna idrotter i modern form ser annorlunda ut nu jämfört mot förr är uppenbart. Men är golfen en sport som har förändrats på många sätt?

Sporten i sig har förändrats

Den största delen vad gäller förändringar av en sport från dåtiden till nutiden är dess utövande. Det finns väldigt många förklaringar till det. Den klart största beror på de pengar och forskning som har satts in i idrotten. Går man tillbaka 7-800 år, när golfen uppfanns, går det inte att jämföra de förutsättningar som finns idag. Inte ens de förutsättningar som fanns för 50 år sedan kan jämföras.

En förklaring, förutom pengarna, är att idrotten har förändrats. Från att vara en sport som beskrevs som ett sällskapsspel för matglada farbröder har det utvecklats till en sport som kräver en god fysik. Även om golfen fortfarande är ojämn, då spelare i större åldersspann än till exempel fotboll utövar den, krävs det generellt mer. En av de som kom att förändra sporten på allvar var Tiger Woods, som med en unik fysik revolutionerade sporten.

Pengar, pengar, pengar

Ja, det går inte att komma ifrån hur mycket de finansiella musklerna från bland annat sponsorer påverkar. Det gäller alla sporter. Inom fotbollen sker till exempel samma sak när storföretag betalar klubbar miljarder. Det är pengar som går till träningsanläggningar, enklare resor, kost, träning och nya spelare.

Även golfen har fått en stor slev pengar kastade på sin sport, vilket har gynnat den. Även om det inte skett på samma sak som inom fotbollen har förutsättningarna förbättrats avsevärt. Ett exempel är på idrottsforskning som gjort att man lyckats ta fram utrustning, material och tekniker som hjälper spelare mer än tidigare. Klubborna är bättre och spelarna har flera personer i sitt team som hjälper dem att bli bättre på varje del av banan, för att hitta den ultimata tekniken för varje slag.

Även medieintresset är förstås större, och enklare att bevaka. På Sportbladet är det till exempel enkelt att följa sporten nära. Det är också något som har gjort att de ekonomiska medlen har förbättras tydligt. Med enorma TV-pengar från TV-bolag kan golfen också ge ut väldigt stora prissummor. Det innebär att golfspelarna, på alla nivåer, blir rikare och enklare kan utvecklas.